Maak kennis met de Hit-air airbagvest die extra bescherming biedt bij een val en zo voor extra vertrouwen zorgt wanneer je te paard zit
Naast een degelijke opleiding als ruiter en kennis van een goede omgang met het paard, levert een veilige uitrusting een grote bijdrage aan het verminderen en voorkomen van ernstige blessures en verwondingen bij het paardrijden. De airbag voor ruiters en menners is hiervan het beste voorbeeld! Bij iedereen die voor veiligheid kiest zou deze vest een standaard onderdeel moeten uitmaken van de uitrusting zoals ook een degelijke rijhelm en laarzen dit doen.
Het Hit-Air airbagsysteem wordt sinds 1985 wereldwijd succesvol gebruikt. De Hit-Air airbagvesten worden geproduceerd door Mugen Denko Co Ltd in Japan. Zij brengen het Hit-Air airbagsysteem sinds 1985 op de markt en hebben een uitvoerig geteste en bewezen veiligheidsstatus.
Hit-Air is marktleider met haar verkochte vesten in Azië, Europa, Australië en Amerika.
Nieuw: Hit-Air airbagvest Evolution met extra schokabsorptie
Het nieuwste model van Hit-air is de Hit-air airbagvest Evolution. Model Evolution is een standaard all-in-one airbag model met impact-absorberende eigenschappen.
Het grootste verschil met de oudere modellen, is dat er bij de Evolution gebruik is gemaakt van schokabsorberend materiaal Visco Elastan. Visco Elastan voldoet aan de impacttest EN13594:2015. Er is o.a. geëxperimenteerd met rauwe eieren die niet breken wanneer men ze laat vallen op dit materiaal!
De Visco Elastan is aan de voorkant van de vest geplaatst, ook achter het CO2-patroon, en biedt zo dus nog extra bescherming. De airtube van de airbag is aangepast en nog verbeterd. De airbag is achter de keybox geplaatst om de shock buffering functie te bevorderen.
Standaard is een keybox met S-System geinstalleerd. Dit is een verbeterde keybox Type B waarmee de activeringstijd (van het moment van activering tot volledig gevulde airbag) gehalveerd wordt. De activering is ca. 0,25 seconde. Het model Evolution is standaard uitgerust met een handige All-in-One lanyard in plaats van het "gewone" spiraalsnoer, zodat de bevestiging aan je zadel nog veiliger is.
Dit model is leverbaar in 3 maten, die elk op hun beurt weer verstelbaar zijn:
Hit-Air Evolution-CS is geschikt voor maat 2XS-S en wordt geactiveerd met een CO2-patroon van 50cc. Bestel de Evolution-CS hier.
Hit-Air Evolution-CM is geschikt voor maat S-XL en wordt geactiveerd met een CO2-patroon van 60cc. Bestel de Evolution-CM hier.
Hit-Air Evolution-CL is geschikt voor maat XL-3XL en wordt geactiveerd met een CO2-patroon van 60cc. Bestel de Evolution-CL hier.
Hit-Air airbagvest MC model bodywarmer
De originele Hit-air airbagvest (model MC) kan je het best omschrijven als een bodywarmer met een geïntegreerd airbagsysteem en rugprotector. Bij een val wanneer de ruiter uit het zadel raakt, activeert het spiraalkoord dat de ruiter verbindt met het zadel automatisch het airbagsysteem.
Voel je veilig en geniet van je rit zonder je beklemd te voelen. De vest is aangenaam te dragen en het grote voordeel ervan is dat je nu geen last hebt van de stugheid van een bodyprotector. Het systeem is geschikt om bij de uitoefening van alle disciplines binnen de ruitersport te dragen.
Bestel hier model MC (kies je maat in overeenstemming met je normale kledingmaat).
Lichtgewicht airbagvest Hit-air SV
Het model SV2 wordt wel eens de "lichtgewicht" airbagvest genoemd want ze weegt het minst.
Bestel hier model SV-2 (maat 2XS-S).
Werking van een Hit-air airbagvest
Bij een val sluit in minder dan een halve seconde de airbag om de romp waardoor je rondom vanaf je nek tot aan je stuitje beschermd bent. Het Hit-Air airbagvest beschermt de nek, ruggenwervel, de buikstreek, borstkas, ribben en stuitje en werkt eveneens als een schokdemper bij het raken van de grond. Als de airbag geactiveerd is wordt het bovenlichaam gedurende een aantal seconden volledig gefixeerd waardoor het risico op wervelverschuivingen, whiplash en ernstige verwondingen verminderd wordt. Doordat de wervelkolom gestabiliseerd wordt, hebben hals en nek beperkte bewegingsmogelijkheden en zijn deze optimaal beschermd.
Na een val is de vest gewoon weer opnieuw te gebruiken. Even het zand afkloppen en het CO2-patroon vervangen. Het patroon is heel eenvoudig en snel zelf te vervangen.
Ongewilde activering bij het afstijgen, indien je vergeet om het spiraalsnoer los te klikken, komt zelden voor omdat er ca. 35 kg vallend gewicht voor nodig is om de airbag te activeren. Dus mocht je vergeten jezelf los te klikken van het zadel of de koets, dan zal de airbag zich niet opblazen, je zult alleen een ruk voelen die je eraan herinnert om je los te koppelen. Ruiters wennen snel aan het nieuwe clip-on/clip-off systeem. Het is het principe van je gordel vast of losklikken als je in of uit de auto stapt...
Tijdens het dragen van de vest merk je niet dat je het aanhebt tot het moment dat je valt. Bij een val wordt het spiraalsnoer losgetrokken van je airbagvest en wordt het CO2-patroon geactiveerd waardoor de vest zich binnen minder dan een halve seconde opblaast.
Als de vest zich vult krijg je direct het gevoel van een grote stevige ballon die om je heen sluit. Bovendien wordt op dat moment ook je nek ingesloten door de nekrol. Deze komt tot de onderkant van je rijhelm en oren. Je romp, met alle kwetsbare en vitale delen, is dan rondom vanaf je nek tot en met je stuitje en bekken volledig beschermd. Je bent dus als het ware helemaal "ingepakt".
Dit gebeurt allemaal binnen de tijd dat je valt en met een zachte landing op de grond ligt!
Veelgestelde Hit-air vragen
Moet ik de airbag activeren?
Nee, na het opstijgen maak je het spiraalsnoer vast aan het zadel en wanneer je zou vallen gaat de airbag vanzelf af.
Is het CO2-patroon hervulbaar?
Nee, een patroon kan eenmalig worden gebruikt en dient na de activering vervangen te worden.
Hoeveel weegt een airbagvest?
Model Evolution-CS (verstelbaar, maat 2XS t/m S) = 1,1 kg
Model Evolution-CM (verstelbaar, maat S t/m XL) = 1,2 kg
Model Evolution-CL (verstelbaar, maat XL t/m 3XL) = 1,3 kg
Model SV2 (verstelbaar, maat SXS-S) = 810 g
Model MC = ca. 1,5 kg
Model SKV (kinder airbagvest verstelbaar, maat M-XL) = 880 g
Is de airbagvest nadat ze afgegaan is herbruikbaar?
Ja, even de lucht uit de airbag laten lopen, de opengesprongen drukknoopjes terug sluiten zodat de airbag terug in de vest zit en dan het CO2-patroon vervangen.
Ben ik zichtbaar in het donker?
Ja, de airbagvest is voorzien van reflecterende materialen aan de voor- en achterzijde.
Is de Hit-Air vest getest en goedgekeurd door een officiële instantie?
Ja, de Hit-Air airbagvest is uitvoerig door TNO (Nederland) getest, is gecertificeerd en voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen. De Hit-Air airbagvesten zijn de enige volledig CE-goedgekeurde airbagvesten op de markt waarbij de mechanische proeven voor de activering van de airbag en de benodigde tijd voor het vullen van de airbagkamers zijn uitgevoerd door TNO in Nederland. De Hit-Air airbagvesten zijn zowel mechanisch als materieel volledig en grondig getest en beschikken dan ook op basis van deze testen over een door TNO Nederland uitgegeven CE-certificaat.
Zijn de Hit-air vesten BETA goedgekeurd?
Momenteel is de airbagvest nog niet BETA gekeurd. Wanneer je een wedstrijd rijdt waarbij de EN13158/BETA norm verplicht gesteld wordt, dan kan je de Hit-air vest wel als een extra bescherming ter aanvulling op een BETA goedgekeurde bodyprotector dragen.
Hoe weet ik welke maat patroon er in mijn Hit-air past?
Wanneer je de rits opent van de keybox staat er aan de binnenkant een label, met daarop de juiste maat die je nodig hebt.
How to: Bevestigen van de lanyard aan je zadel
How to: Vervangen van het Hit-air patroon
Hit-Air voorzorgsmaatregelen
Vermijd het meenemen van scherpe of puntige voorwerpen zoals bijvoorbeeld spelden, pennen, sleutels of hoevenkrabbers in de zakken van de airbagvest, evenals in kleding die je onder de airbagvest draagt. De resulterende schade aan de luchtkussens voor of op het tijdstip van de activering kan efficiënte werking van het luchtkussen verhinderen. Het airbagvest moet goed passen en niet te klein zijn. Draag het vest gesloten en altijd als laatste over je kleding.
Eenmaal per jaar dient de werking van de airbag getest te worden door deze te activeren. Het te vervangen CO2-patroon moet identiek zijn aan het origineel dat bij de aanschaf van het vest geleverd wordt, zowel in grootte als inhoud. Verzeker je ervan dat de patroonhals intact en niet geoxideerd is. Zorg ervoor dat het CO2-patroon recht en stevig in de patroonhouder gedraaid wordt. Bij scheef of niet goed vastgedraaid zijn van het CO2-patroon zal de activeringstijd en werking van de airbag negatief beïnvloed worden. Indien de airbag langere tijd niet geactiveerd wordt, controleer dan regelmatig of het CO2-patroon nog stevig vastgedraaid en niet geoxideerd in de patroonhouder zit.
Het airbagvest dient regelmatig schoongemaakt te worden en na gebruik op een kledinghanger in een droge ruimte bewaard te worden.
Speciaal voor de dames: Air Swift airbagvest van Penelope Leprevost
Wil je gaan voor een uiterst stijlvolle airbagvest die eruitziet als een neutrale bodywarmer?
Ontdek dan snel de Air Swift airbagvest van het merk Penelope.
Pénélope Leprevost: "Zeer comfortabel en geruststellend om op mijn jonge paarden te rijden"
Gemaakt om extra veiligheid te combineren met een mooi uiterlijk, heeft Penelope Leprovost deze vest met ingebouwde airbagbescherming ontworpen. De Airswift-beschermingsvest voldoet aan de verwachtingen van iedereen die veilig wil rijden maar er nog steeds elegant en chic wil blijven uitzien. De Airswift kan zowel tijdens training als op wedstrijd worden gebruikt.
Het vest sluit snel dankzij een ritssluiting aan de voorkant en heeft twee elastische banden aan de zijkant voor het grootste comfort. De vulling is verborgen in een nepzak aan de voorkant en het Penelope-logo is geborduurd met zilveren draad aan de linkerkant van de borst.
De Airswift vest heeft het "C-protect Air" Airbag systeem en blaast op in minder dan 0,1 seconde. Het geeft een extra bescherming aan de hals met 2 cm extra bij het opblazen. Het geeft airbag bescherming aan de voor- en aan de achterzijde van het vest. Bovendien zit in het vest ook een rugprotector.
Gemaakt in Frankrijk en ook geschikt voor motorrijden.
Het heeft een druk van 250 mbars op de hele borst en beschermt de thorax, buik en rug (van nek tot stuitbeen).
De Airswift-vest bevat de vest, een CO2-patroon van 50 CC, een lanyard koord en een zadelriem.
Normen CE 2016/425, protocole CRITT SL AMC-011 en GEG-001.
Ga je liever voor een gewone bodyprotector en geen airbagvest, kijk dan zeker naar dit artikel voor meer informatie en weetjes over bodyprotectors.
Contacteer ons
Bel ons
+32 9 230 28 60
Email ons
Social media
Stuur ons een bericht